Röviden a féktárcsákról

A fékrendszer fontos részeit képezik a féktárcsa és a fékbetét.A fékrendszer működése során fékezési erőt generál a féktárcsa és fékbetét kölcsönhatása által. A kölcsöhatás általi nyomatékot továbbítja a tárcsa a kerékagyra, onnan pedig a kerékre

A fékezés során, a betét és a féktárcsa működésekor a fellépő súrlódás miatt rengeteg hőenergia keletkezik. Ennek a hőenergiának természetesen távoznia kell a rendszerből.

Belső és külső hűtésű féktárcsa –  Bordás és tömör féktárcsák

A bordás ( hűtött )tárcsákat elsősorban az első tengelyen használják a jobb hűtés érdekében. Felületük sokkal nagyobb, és alkalmasabb a hőcserére. A két oldalon található tárcsa felület bordákkal van összekötve, ami révén a felületek között járhat a levegő, valamint a bordák a felelősek a féktárcsák merevségéért. A féktárcsa forgása miatt keletkező centrifugális erő a szellőző csatornákon keresztül „kiszívja” a levegőt a féktárcsa belsejéből. A tömör féktárcsák annyiban különböznek, hogy jóval lassabban tudják leadni a hőt a környezetnek, hiszen itt csak két felület vezeti el a hőt ellentétben a hűtött tárcsákkal, ahol a külső felületeken kívül a bordákkal összekötött belső felületek is biztosítják ezt.

Fúrt és mart féktárcsák

Léteznek fúrt és mart féktárcsák is. Előbbiek esetében a gyártó lukakat fúr a tárcsába ezáltal is növelve a hőelvezetési kapacitást, mart tárcsák esetében oldalsó bemarások által növelik a hőleadás képességét. Azért mielőtt mindenki elkezdene rohanni, hogy lecserélje meglévő féktárcsáját egy csinos mart tárcsára hadd jegyezzük meg hogy ezek zsebbe nyúlós alkatrészek.

Miből készül a féktárcsa?

A legtöbb féktárcsa anyaga öntöttvas.Jellemzően Kínábol érkeznek a nagy gyártókhoz bérmunkában. A tárcsák magas széntartalma pedig növeli a hőeelvezetési képességet. Főleg az ár miatt hallani inkább a prémium minőségű autóknál a kerámia féktárcsákról.Könnyű tárcsák, nagyobb élettartammal bírnak ,nagyon jó fék hatékonysággal rendelkeznek.

Miért bevonatolják a féktárcsákat?

Divatossá váltak az utóbbi időben a bevonatolt tárcsák. Főleg nyitottabb szerkezető felniknél láthatóak ezek a tárcsák és azokra a részekre kerül bevonat, amelyek nem súrlódási felületek. Ezáltal nem rozsdásodik a tárcsa, tehát elsősorban esztétikai szempontból lehet jó választás.

  Miért váltotta fel a féktárcsa a jól bevált fékdobot?

A fékhatékonyság a legfőbb ok, de a fékdobbal szerelt járművek hangosabbak voltak, és a fékpor elvezetése sem volt teljesen megoldott. Ma már jellemzően csak a hátsó kerekeken láthatunk fékdobot

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük