A fékbetétek alapanyaga a kezdeti időkben azbesztet tartalmazott, amelyről kiderült hogy nagyon szennyező. Ezen fékbetéteket követően többféle módszerrel próbálkoztak a fejlesztők:
– fémmentes betétek
Ezek a fékbetétek nagyon gyorsan koptak és hőelvezető képességük alacsony volt
– Alanyony fémtartalmú betétek
Ezen betétek esetében a fémtartalom nem rte el a maximum 30%-ot. A fémesekhez képest lágyabbak, olcsóbbak, fékhatásuk gyengébb némileg.
– Fémes fékbetétek
Ezek a betétek 30-60% közötti fémtartalmúak. Fékhatásúk nagyon jó, ellenben igen zajosak és sok fékpor termelődik a használatuk folyamán. Ma elterjedtek.
– Kerámiabetétek
Magas minőségű, nagyon nagy hatásfokú betétek, főleg nagy teljesítményű autóknál használják, igen magas az áruk.
A réz az egyik fő alkotóeleme a fékbetéteknek.
A hagyományos fékbetétek anyagának mintegy 5-20%-a réz volt. Az előírások azonban változtak a fékbetét anyagának réztartalmát előírt ütemben kell csökkenteni a gyártóknak. A 0,5%-nál kevesebb rezet tartalmazó fékbetétek minősülnek rézmentesnek. Az egyik fék gyártó egy külföldi sajtótájékoztatón elmondta, hogy 1500-féle anyagot próbáltak ki a keverékekben, hogy a réz kedvező kötőanyag-tulajdonságát helyettesítsék.
A réz a fékbetétek fontos alkotóeleme:
- növeli a fék kopásállóságát,
- csökkenti a zajszintet,
- csökkenti a fékek rázását, így a kormányon érezhető remegést
A réz nem helyettesíthető csak egyetlen anyaggal, a gyártók nagy hangsúlyt fektetnek kiváltására.