A fékbetétek fémtartalma

A fékbetétek alapanyaga a kezdeti időkben azbesztet tartalmazott, amelyről kiderült hogy nagyon szennyező. Ezen fékbetéteket követően többféle módszerrel próbálkoztak a fejlesztők:

–   fémmentes betétek

Ezek a fékbetétek nagyon gyorsan koptak és hőelvezető képességük alacsony volt

–   Alanyony fémtartalmú betétek

Ezen betétek esetében a fémtartalom nem rte el a maximum 30%-ot. A fémesekhez képest lágyabbak, olcsóbbak, fékhatásuk gyengébb némileg.

–   Fémes fékbetétek

Ezek a betétek 30-60% közötti fémtartalmúak. Fékhatásúk nagyon jó, ellenben igen zajosak és sok fékpor termelődik a használatuk folyamán. Ma elterjedtek.

–   Kerámiabetétek

Magas minőségű, nagyon nagy hatásfokú betétek, főleg nagy teljesítményű autóknál használják, igen magas az áruk.

A réz az egyik fő alkotóeleme a fékbetéteknek.

A hagyományos fékbetétek anyagának mintegy 5-20%-a réz volt. Az előírások azonban változtak a fékbetét anyagának réztartalmát előírt ütemben kell csökkenteni a gyártóknak.  A 0,5%-nál kevesebb rezet tartalmazó fékbetétek minősülnek rézmentesnek. Az egyik fék gyártó egy külföldi sajtótájékoztatón elmondta, hogy 1500-féle anyagot próbáltak ki a keverékekben, hogy a réz kedvező kötőanyag-tulajdonságát helyettesítsék.

A réz a fékbetétek fontos alkotóeleme:

  • növeli a fék kopásállóságát,
  • csökkenti a zajszintet,
  • csökkenti a fékek rázását, így a  kormányon érezhető remegést

 A réz nem helyettesíthető csak egyetlen anyaggal, a gyártók nagy hangsúlyt fektetnek kiváltására. 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük