Az autók fékrendszerét általában fékmechanikai és fékhidraulikai részre szokták osztani. A vezető a fékpedállal és a rögzítőfék kezelőjével találkozik a kocsiszekrényben, a fékpedál benyomása által a fékrendszerben lévő fékfolyadékban növeljük a nyomást, a nyomás a zárt fékrendszerben a fékcsöveken át jut el a kerekekhez, amiket a féktárcsán és fékbetéten keresztül lassít vagy blokkol. Néhány szó a fékbetétről és tárcsáról:
A fékbetét a forgó féktárcsát és kereket súrlódással tudja lassítani.Általában a betétek azok, ami – anyagukból kifolyólag – gyorsabban kopnak.
A fékbetétek többnyire fel vannak szerelve kopásjelzővel is. Ha a betét kopása eléri az érzékelőt, záródik az áramkör és a műszerfalon megjelenik a fékbetétek kopottságára utaló piktogram, vagy újabb modellekben egy szöveges üzenettel is informál.Amennyiben nincs kopásjelző a fékbetét dobozában, úgy akusztikus kopásjelzővel van szerelve, vagyis halljuk, ha a betét egy bizonyos méret alá csökken. Ez a méret 2-3 mm szokott lenni, egy új betétnél a hordozólemezre 10mm-es kopóréteg szokott kerülni.
Szoktuk mondani az ügyfeleknek, hogy „vason van a fék” , ami arra utal, amikor a súrlódó anyag már teljesen lekopott a fékbetétről és annak acél tartórésze érintkezik a féktárcsával.
Ez a tárcsa együtt forog a kerékkel, anyaga pedig öntött vas, illetve acél. Bármilyen keménynek is tűnik a betétekhez képest, A fékbetét mellett a féktárcsa is elkopik, vagy ahogyan mondani szoktuk „kivállasodik”. Ezt úgy tudjuk megállapítani, hogy kezünkkel végigsimítjuk a tárcsa peremét és érzünk egy kis szegélyt. Ha válla van egy féktárcsának, akkor azt rövidesen cserélni kell. A féktárcsák másik jellemző hibája, hogy nem egyenletesen kopnak , a felületük hullámos lesz és ilyenkor fékezés közben a fékhatás sem lesz egyenletes, fékezéskor rángat az autó.
Ilyenkor érdemes felkeresni a szervizt.
Előfordul, hogy valaki egy nagy fékezés alkalmával megégeti a féktárcsáját, aminek következtében lilás színűre változik az.Ez is hamarosan ütni kezd majd és lecsökken a fékhatás.